Kun pihassasi komeilee upouusi komea sähköauto, on sinun hyvä tietää muutamia olennaisia asioita sähköauton lataamisesta. Sähköauto kun ei ota sisäänsä polttomoottoriauton tavoin polttoainetta, vaan sähköä, sinun on todella tärkeää handlata autosi akkujen lataaminen hyvin.
Saatat ehkä jo tietää, että on olemassa erilaisia tapoja ladata sähköauto, muun muassa käyttää auton mukana tullutta latauskaapelia ja ladata auto tavallisesta pistorasiasta. Tämä ei kuitenkaan ole suositeltu tapa ladata auton akut toistuvassa käytössä. Tässä artikkelissa opit, miksi sinulla kannattaa olla kotonasi oma latausasema sähköautosi lataamista varten.
Miksi sähköautolla kannattaa olla oma latausasema kotona?
Sähköauton pääasiallisessa lataus-/säilytyspaikassa olisi hyvin tärkeää olla oma latausasema ja sille sopiva latauskaapeli. Tällainen paikka on yleensä joko oma koti tai työpaikka, jossa autoa voi ladata useamman tunnin putkeen.
Mutta miksi latausasema? Eikö auton mukana tullutta kaapelia voi käyttää ja ladata auto tavallisesta pistorasiasta? Useammissa sähköautoissa on mukana vain Mode 2-kaapeli jonka toisessa päässä on type 2 -pistoke auton päässä ja tavallinen pistpke toisessa päässä
(jos typet ja modet ovat sinulle hepreaa, lue lisää kaapeleista tästä artikkelista). Tämä kaapeli on itse asiassa tarkoitettu yksinomaan hätätilanteisiin ja tilapäiseen käyttöön esimerkiksi reissussa. Mode 2 -kaapelia tulisi käyttää vain silloin, kun muita latausvaihtoehtoja ei ole saatavilla, eikä sitä pitäisi käyttää auton pääasialliseen lataukseen.
Kaikki tehot irti latauksesta
Edellisessä kappaleessa kuvailemalla hitaalla lataustyylillä Mode 2 -kaapelia käyttäen lataaminen on hidasta ja sillä on mahdollista ladata vain 10A ja 2,3 kW. Omaa latausasemaa käyttämällä saat lataukseen enemmän tehoa eli lataus on nopeampaa. Tällöin saat täyden latauskapasiteetin käyttöösi.
Kotilatausaseman mukana tulee erikseen kaapeli tai erillisen Mode 3 -kaapelin pistoke, joiden kapasiteetti on suurempi kuin Mode 2-kaapeleissa. 16A sulakkeella voit valita Mode 3 -latauskaapelin ja lataustehon peräti 11kW:n saakka. Oma sulake tekee latauksesta paljon luotettavampaa ja tehokkaampaa.
Turvallisempaa latausta latausasemalla
Sähköauton lataaminen latausasemalla on paitsi nopeampaa myös turvallisempaa. Latausasemat on suunniteltu lataamaan sähköautoja, joten ne täyttävät kaikki asetetut normit. Latausasemassa on myös B-tyypin vikavirtasuoja, joka varoittaa heti mahdollisista virheistä (hitaan lataustavan Mode 2 -kaapelia käyttäen vikavirtasuojaa ei ole). Latausasemalla ladatessa virransyöttö keskeytyy heti kun auton akut on täyteen ladattu.
Käyttämällä latausasemaa vältyt niiltä riskeiltä joita pelkän kaapelin käytössä on, ja lataaminen on nopeaa ja turvallista.
Tavallisen pistorasian kautta lataamisessa on omat riskinsä
Mode 2-kaapelilla tavallisen pistorasian kautta ladatessa saatat kohdata seuraavia ongelmia ja siksi sitä on syytä välttää:
- Tavallisia kotipistorasioita ei ole suunniteltu kestämään pitkiä käyttöaikoja (tai ainakaan sellaisia, mitä sähköauton lataaminen vaatii). Pistorasia voi lämmetä ja olla tulipaloriski.
- Tavallisilla pistorasioilla ei yleensä ole omaa sulaketta, mikä tekee lataamisesta epäluotettavaa.
- Tavallisissa pistorasioissa ei ole riittävää maasulun valvontaa ja suojausta
- Näistä syistä Mode 2 -kaapelit onkin rajoitettu 10A / 2,3 kW, mikä on paljon vähemmän kuin useimpien autojen täysi latauskapasiteetti. Lataaminen on tehotonta ja hidasta.
- Pistokkeen nopea liittäminen ja irrottaminen kuluttavat pistoketta.
Lopuksi…
Tovottavasti opit paljon uutta sähköauton turvallisesta lataamisesta. On varmaan sanomattakin selvää, että suosittelemme oman kotilatausaseman hankkimista sähköautollesi.